Jakie zastosowanie znajduje laser w leczeniu stomatologicznym?

Kiedy w 1964 roku fizycy Basow, Prochorow i Townes zostali wyróżnieni nagrodą Nobla za prace stanowiące podstawę działania laserów i maserów, nikt jeszcze nie mógł przewidywać, jak wiele zastosowań znajdą one we współczesnym świecie. Obecnie stosuje się je w przemyśle (np. poligrafii, cięciu i spawaniu metali, a także ich obróbce cieplnej), wykorzystuje się je w technologii wojskowej (np. w dalmierzach laserowych, systemach naprowadzających cel czy w miernikach lotniczych), telekomunikacji (przy transmisji światłowodowej i odczytywaniu oraz zapisywaniu informacji na płytach CD, DVD, Blu-ray), geodezji, budownictwie, a także w medycynie. Powszechne wykorzystywanie lasera w medycynie sprawiło, że diagnostyka, a także terapia wielu schorzeń stała się bardziej skuteczna.

Do czego wykorzystuje się laser w stomatologii?

Współczesna stomatologia wykorzystuje laser stomatologiczny do wielu zadań. Z jego zastosowaniem przeprowadzane są różne zabiegi chirurgiczne (np. wycięcie wędzidełka) oraz mikrochirurgiczne (np. leczenie kieszonek zębowych). Laser stosowany jest również do działań przeciwbólowych i przeciwzapalnych, leczenia kanałowego, gdzie za jego pomocą np. dezynfekuje się kanały korzeniowe, a także w stomatologii estetycznej (np. do wybielania zębów). Tak szerokie zastosowanie laserów w stomatologii wynika z tego, że żadne inne znane nam metody nie umożliwiają osiągnięcia tak satysfakcjonujących efektów.

Jakie właściwości ma laser stomatologiczny?

Działanie przeciwbólowe
Laser stosowany jest do znieczulania i uśmierzania bólu podczas różnych procedur stomatologicznych. Wykorzystanie lasera biostymulacyjnego przed rozpoczęciem opracowywania ubytków próchnicowych poprawia wytrzymałość na ból i podnosi próg bólu pacjenta. Używa się go jako środek przeciwbólowy także w zabiegach protetycznych, paradontopatiach, a także przy leczeniu obrzęków, ropni przyzębia i zapalenia miazgi.

Przyspieszenie gojenia się ran
Laser powoduje, że rany goją się znacznie szybciej. Z tego powodu jest wykorzystywany po zabiegach ekstrakcji, przecinania wędzidełka, resekcji, a także w leczeniu przewlekłych zapaleń tkanki okołozębowej.

Zapobieganie stanom zapalnym
Laser wykazuje silne działanie przeciwzapalne, dlatego jest wykorzystywany podczas leczenia nerwobólów oraz do likwidowania ognisk zapalnych.

Działanie dezynfekujące
Przy użyciu lasera stomatologicznego możliwe jest wykonanie precyzyjnej dezynfekcji kanałów zębowych przy użyciu światła. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzenie bezbolesnej, nieinwazyjnej i skutecznej dezynfekcji tkanek twardych zęba.