Czy paradontoza to choroba genetyczna?

Paradontoza to choroba przyzębia, która rozwija się przez wiele lat, ale może pojawić się w każdym wieku. Szczególnie powinny się przed nią bronić osoby, w rodzinie których stwierdzono jej przypadki. Jednak nawet osoby obciążone genetycznie nie są wobec niej bezbronne, dlatego warto wiedzieć, jak jej zapobiegać i jak ją leczyć.

Niechciane dziedzictwo

Paradontoza to długoletnia choroba dotykająca dziąseł oraz tkanek wokół zębów. Niestety, ale zignorowana może doprowadzić do utraty zębów. Objawami, które powinny nas zaniepokoić, są nieprzyjemny zapach z ust oraz częste wrażenie obolałych dziąseł. Ważnym sygnałem bywa też krwawienie z dziąseł podczas szczotkowania zębów. Natomiast uczucie rozchwiania zębów oznacza niemal ostatni moment, by odwiedzić gabinet stomatologiczny. Przyczyn występowania paradontozy upatruje się w nieprawidłowej lub pomijanej higienie jamy ustnej oraz w złej kondycji zdrowotnej całego organizmu. Ponadto jest pewne, że jest chorobą o podłożu genetycznym. Jeśli wiemy, że nasi bliscy, zwłaszcza któreś z rodziców borykało się z paradontozą, to powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby jej przeciwdziałać. Gdyż zarówno w przypadku osób obciążonych niechcianym dziedzictwem, jak i wolnych od niego, najważniejsza jest profilaktyka. W trosce o zdrowe zęby i dziąsła bardzo ważne jest prowadzenie higienicznego trybu życia. Należy zadbać o odpowiednią ilość snu, zbilansowaną dietę wspomaganą suplementacją, np. koenzymem Q10. Tak jak zawsze istotna jest regularna aktywność fizyczna.

Kolejny powód, by regularnie odwiedzać gabinet dentystyczny

W trosce o zdrowe zęby wielkie znaczenie ma odpowiedni styl życia i wypracowanie właściwych nawyków higienicznych. Pamiętajmy jednak, że tylko dentysta stomatolog jest w stanie ocenić stan naszych zębów oraz dziąseł. Dlatego tak ważne jest pojawianie się na systematycznych wizytach popularnie nazywanych przeglądami stomatologicznymi. Harmonogramu odwiedzin u stomatologa powinny tym bardziej przestrzegać osoby obciążone genetycznie. Każdy z pacjentów powinien regularnie pojawiać się na oczyszczaniu zębów z kamienia nazębnego, wspartego następnie piaskowaniem i skalingiem. Nawet najdokładniejsze szczotkowanie zębów nie usunie całkowicie resztek pokarmu, a to one odpowiadają za odkładanie się osadu. Gromadzący się osad wpływa na rozwój paradontozy. Natomiast jeśli zostanie ona stwierdzona, to pod żadnym pozorem nie wolno jej bagatelizować. Jest to choroba poddająca się leczeniu, niekiedy z oporem, ale wciąż opracowywane są kolejne metody jej zwalczania. Podczas zaawansowanej paradontozy wprowadza się leczenie chirurgiczne, aby z jednej strony usunąć chorobowe zmienione tkanki, a z drugiej strony odbudować i zregenerować powstałe ubytki. Pozytywne rezultaty osiągamy dzięki zastosowaniu laseroterapii. Wiązka lasera skutecznie niszczy zainfekowane tkanki oraz bakterie chorobotwórcze, ale też pobudza zdrowe do odnowy. Usuwanie złogów poddziąsłowych towarzyszących paradontozie jest o wiele skuteczniejsze dzięki laserowi. Tak jak w każdej terapii ważna jest współpraca pacjenta, zarówno w postępowaniu dotyczącym przeciwdziałania chorobie, jak i podczas jej leczenia.